free web design templates
Mobirise

Projecten

Bakker Dynamics heeft ervaring met het oplossen van veel verschillende engineering problemen. Voor vragen of advies, neem contact op.

Mobirise

1. Vibraties in helicopter

Helicopters hebben verschillende bronnen van dynamische belastingen. Onder andere de hoofdrotor, staartrotor en gasturbine. Voor een kwetsbaar composiet onderdeel hebben we een onderzoek gedaan naar de belastingfrequenties en eigenfrequenties van het onderdeel met behulp van een uitgebreide modaaltest en FEM analyse. Met medewerking van de afdeling development is een aangepast onderdeel gemaakt waarvan de eigenfrequenties ver genoeg van de belastingfrequenties vandaan liggen. Dit zorgt ervoor dat het onderdeel niet in resonantie komt.

Keywords: FEM analyse, Modaal analyse, Resonantie, Composiet, Modaal test, Optimalisatie

Mobirise

2. Ontwikkeling Limited Slip Differentieel

Een differentieel voor een raceauto is erg belangrijk voor de voertuigdynamica. Een goed differentieel verdeelt het motorkoppel maximaal tussen de aangedreven wielen. Matthijs was hoofdontwerper van het hier afgebeelde differentieel. Dit differentieel was onderdeel van de aandrijflijn van de Formula Student auto van het TUDelft raceteam in 2008. Dit team heeft dat jaar op de Hockenheimring in Duitsland een overall eerste plaats behaald met hun auto (met dit differentieel). Het Salisbury differentieel heeft een variable koppeloverdracht tussen beide achterassen. Bij het inremmen voor een bocht kunnen beide assen vrij van elkaar bewegen. Bij optrekken vanuit een bocht wordt een veel hardere koppeling tot stand gebracht door middel van koppelingsplaten. De behuizing is een aluminium CNC gefreesd onderdeel dat volledig met FEM is doorberekend en geoptimaliseerd. De koppeling drukringen zijn van gehard staal en ook CNC bewerkt.

Keywords: Limited Slip Sperdifferentieel, FEM, Voertuigdynamica, Design to Build 

Mobirise

3. Trim balancing van Aero Engine

Het balanceren van een gasturbine met meerdere rotors wordt vaak uitgevoerd voorafgaand aan de assembly van de complete motor. Als een van de rotoren naderhand meer onbalans heeft dan toegestaan volgens specificatie, dan moet dit uitgebalanceerd worden. Wij zijn betrokken geweest bij een methode om dit uit te kunnen voeren op een zeer efficiente manier zonder dat de motor uit elkaar hoeft. Zie ook de patenten 9938832, 9885241 en 10047608.

Keywords: Gasturbines, Rotorbalancing, Rotordynamica, Innovatie, Patent

Mobirise

4. Composite Engineering

Composiet materialen vervangen steeds vaker staal en aluminium. Denk aan de romp van de Boeing 787 of de Airbus A380. Ook windmolen bladen, auto carosserien, en soms zelfs schepen worden geheel van composiet vervaardigd. 
Wij hebben ervaring in het doorrekenen met FEM en het testen van composiet constructies.  

Keywords: composiet, testen

Mobirise

5. Modale analyse catamaran

Voor onderhoud van windturbines op zee worden vaak catamarans gebruikt. Omdat deze vaak licht uitgevoerd worden is het extra van belang om de gevoeligheid voor trillingen te beperken. Resonantie kan bijvoorbeeld ontstaan als de rotatiesnelheid van de schroef samenvalt met een van de eigenfrequenties van het schip. Het is van belang om te weten bij welke snelheden dit is zodat de operatie hierop aangepast kan worden. Als resonanties echt heftig zijn kan ook naar andere oplossingen gezocht worden.

Keywords: Catamaran, Modale analyse, Resonantie

Mobirise

6. Schroefdraad analyse

Boutverbindingen worden veelvuldig gebruikt in de werktuigbouwkundige industrie. Daarom zijn er ook verscheidene normen opgesteld die voorschrijven aan welke eisen een schroefdraadverbinding moet voldoen om de belastingen aan te kunnen. Sommige verbindingen worden niet beschreven in deze normen. Als toch moet aangetoond worden dat de verbinding voldoet en veilig is kan een (niet-lineaire) FEM analyse gebruikt worden. Voor verschillende projecten hebben wij dit uitgevoerd. Bij een voorbeeld was de boutverbinding zo groot dat deze buiten de norm viel. Bij een ander voorbeeld ging het om een schroefdraadverbinding in een medium calibre projectiel dat onderhevig is aan zwaar dynamische belastingen tijdens het afschieten.

Keywords: Schroefdraadverbindingen, normen, FEM analyse, niet-lineair

Adres

De Savornin Lohmansingel 18
2805 SB Gouda
The Netherlands

 

Email: info@bakker-dynamics.nl
Telefoon: +31 683 952 731
K.v.K. Den Haag: 77092244